Mchy

BOTANIKA

1. Pierwsze rośliny lądowe- pionierskie, przeważnie żyjące skupiskowo w ocienionych i wilgotnych miejscach
2. Nie wykształcają one prawdziwych liści, łodyg czy korzeni, zamiast nich posiadają listki (mikrofile), łodyżki oraz chwytniki, spełniające podobne funkcje, lecz mające odmienną budowę.
3. Pokolenie dominujące to gametofit.
4. Charakteryzujących się brakiem wykształconej tkanki przewodzącej.
5. W rozwoju haploidalnego gametofitu wyróżnia się fazę splątka, później stadium łodyżki i listków. Mchy przytwierdzone są do podłoża za pomocą chwytników. Gametangia wykształcają się w skupieniach na łodyżce, otoczone okrywą z listków.
6. Diploidalny sporofit jest pokoleniem krótko żyjącym. Składa się ze stopy, sety, szyjki i puszki. Ma on postać pojedynczej, nierozgałęzionej łodyżki zwanej setą, zakończonej na szczycie zarodnią. Zarodnia ta ma w swej górnej części mechanizm otwierający – wieczko, umożliwiające wysyp dojrzałych zarodników. Sporofit nie jest rośliną samodzielną, rośnie na gametoficie umocowany doń za pomocą tak zwanej stopy, przez którą pobiera wodę i związki organiczne. Jest pokoleniem krótkotrwałym, po wytworzeniu zarodników zamiera i odpada.
7. Do rozmnażania mchów konieczna jest obecność wody.

EKOLOGIA

1. Mchy są organizmami pionierskimi. Potrafią kolonizować niegościnne, ubogie siedliska (skały, piaski). Dzięki zatrzymywaniu pyłów i rozkładowi mchów powstaje próchnica, a w konsekwencji możliwy staje się rozwój roślin bardziej wymagających.
2. Mchy przystosowane są do gromadzenia dużych ilości wody chroniąc w ten sposób glebę przed erozją, zmniejszając szybkość i wielkość spływów powierzchniowych.
3. Chronią też glebę przed szybkim wysychaniem i tym samym utrzymują w niej większą wilgotność.
4. Na jałowych wydmach mchy utrwalają ruchome podłoże i biorą istotny udział w procesie glebotwórczym.

ZASTOSOWANIE

1. Mchy wykorzystuje się jako ściółkę, materiał do pakowania oraz podściółkę w uprawach truskawek i poziomek. Wykorzystywane były do uszczelniania budynków.

Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.

Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.

Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.

Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.

Zdjęcie użytkownika Biochemnalek Matura z biologii i chemii.

Budowa morfologiczna mszaków na przykładzie płonnika pospolitego: 1 – sporofit (2n), 2 – gametofit (1n), 3 – czepek (1n), 4 – wieczko (2n), 5 – zarodnia (2n), 6 – seta (2n), 7 – chwytniki (1n)

Print Friendly

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *